Dirigent

Hans Jansen studeerde koordirectie bij Jan Eelkema en kerkmuziek bij Barend Schuurman aan het Rotterdams Conservatorium en orgel bij Gerard Akkerhuis.

Behalve van het Haags Kleinkoor is hij dirigent van Projectkoor Musica Sacra, het Luthers Projectkoor, de Lutherse Cantorij "Sursum Corda" en de Schola Cantorum Gregoriana. Hij was tot 2016 cantor van de Kloosterkerk in Den Haag. Vanaf 2017 is hij organist van de Regenboog in Zoetermeer en de Koepelkerk in Willemstad waar hij tevens de leiding heeft over de cantorij. Hij is secretaris van de Lutherse Werkgroep voor Kerkmuziek en eindredacteur van het door deze werkgroep uitgegeven tijdschrift Musica Sacra.

Als componist schrijft Hans Jansen vooral veel liturgische werken voor koor, maar hij componeert ook grotere werken, zoals zijn Psalmendrieluik (1997), Johannes Passion (2000), Requiem (2003), Mattheus Passion (2006), Te Deum (2007), Petrus-Passie (2008), het oratorium Forty (2008), Concert voor orgel, koor en solisten (2009) en zijn Stabat Mater (2014). Meer recente composities zijn 'Jubilate Deo omnis terra' (2019) en 'Into the fire' (2021). Een aantal van zijn werken is ook op CD gezet.

Bij zijn 40-jarig jubileum als kerkmusicus in november 2012 zongen al zijn koren gezamenlijk zijn werk 'Nathan der Weise'.

Voor ons Kerstconcert  in 2015 componeerde hij speciaal voor het Haags Kleinkoor zijn "O Magnum Mysterium". Sindsdien is zijn lijst met composities voor ons koor gegroeid: in 2016 zongen wij zijn "Maria Cantate", in 2017 zijn kerstcantate "Herders", in 2018 zijn "Engelencantate", in 2019 zijn kerstcantate op het thema "Das neugeborne Kindelein", in 2021 het feestelijk motet "In dulci jubilo" en in 2022 zijn "Kerstcantate Lucas 2".

Op 16 oktober 2022 vierde Hans zijn 50-jarig jubileum als kerkmusicus. Met het Haags Kleinkoor, Projectkoor Musica Sacra, Luthers Projectkoor en de Schola Cantorum Gregoriana voerde hij in de Lutherse Kerk in Den Haag een programma uit met dubbelkorige werken van Bach en Schütz, a capella werken van Hans zelf en als klap op de vuurpijl zijn Confitebor tibi Domine.

Bij al zijn activiteiten staat voor Hans de muziek zelf centraal, de muziek die de teksten iedere keer tot leven kan laten komen.

Bezoek de website van Hans Jansen